Koirantasauspalvelu Tassaus

Eläimet sosiaalisessa mediassa

Onko sinun lemmikilläsi tili Facebookissa, Instagramissa tai jossain muussa kuviin perustuvassa sosiaalisessa mediassa?

Onko sinun lemmikilläsi tili Facebookissa, Instagramissa tai jossain muussa kuviin perustuvassa sosiaalisessa mediassa?

Huomaan itsekin syyllistyväni joskus ajattelemaan, miksi eläintä pitää inhimillistää, eläinhän on eläin. Mutta onko eläimen oma sosiaalisen median tili inhimillistämistä? Onhan inhimillistä haluta kertoa tarinoita – ja kuulla ja lukea tarinoita.

Monille on todella tärkeää saada kertoa lemmikkinsä elämästä konkreettisella tasolla. Ja ovathan eläinten kuvat ihania: “julkkiseläimillä” voi olla tuhansia seuraajia ja aktiivisia kommentoijia.

Kertomukset yhteiselosta eläimen kanssa voivat olla muille todella arvokkaita, esimerkiksi silloin, jos kyseessä on avustaja- tai opaskoira. Työkoirien kouluttamiseen käytetään paljon rahaa – miksi ei siis tehdä siitä työstä näkyvää?

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa pätee myös eläimiin.

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa pätee myös eläimiin.

Toivon, että ihmiset sivistävät kuvia julkaisemalla toisiaan: kuvista voi opetella näkemään myös eläimen kärsimyksen. Juttu, joka naurattaa ihmistä, voi olla eläimelle tuskallinen. Voi pohtia, minkä kuvan koira hymyilee, minkä irvistää. Minkä kuvan eläin tuntee pelkoa ja stressiä, minkä taas nauttii elämästään täysillä.

Televisiossa on edelleen “hauskat videot”-tyyppisiä ohjelmia, joihin kuvatuista eläimistä osa selvästi kärsii, vaikka eläinten tekemiset ovatkin ihmisten mielestä kenties hauskoja. Somessa kiertää myös kuvia kidutetuista, verisistä, luurangonlaihoista eläimistä. Edellisen katsojat eivät kenties tunnista eläinten eleitä, jälkimmäisen katsoja taas ei voi olla näkemättä kärsimystä.

Miksi tili sosiaalisessa mediassa?

Jos eläimelläsi on tili somessa, mikä sen tarkoitus on? Haluatko kertoa tarinoita? Haluatko tuoda työtä näkyväksi? Nautitko yksinkertaisesti kuvien ottamisesta ja lataamisesta? Entä pidätkö myös huolen siitä, että eläimelläsi on tätä tehdessäsi mukavaa?

Ehditkö antaa eläimellesi fyysistä huomiota ja läheisyyttä sen lisäksi, että eläin saa huomiota virtuaalisesti?

Ehditkö antaa eläimellesi fyysistä huomiota ja läheisyyttä sen lisäksi, että eläin saa huomiota virtuaalisesti?

Koska eläimet herättävät tunteita, erilaisia eläimiä käytetään paljon markkinoinnissa. Viimeisen parin vuoden aikana onkin keskusteltu esimerkikiksi siitä, onko hyvä ajatus käyttää sairaaksi jalostettua koiraa markkinoidakseen jotain: voi olla, että mainos herättää enemmän vastustusta kuin halua hankkia mainonnan kohde.

Mielestäni elämä eletään ennen kaikkea hetkessä. Niistä parhaista hetkistä ei siksi ole kuvia. Toiseksi parhaista hetkistä otetut kuvat ovat kuitenkin nekin usein ajatuksia ja tunteita herättäviä ja sellaisenaan kiinnostavaa materiaalia.

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Siirry sivun alkuun
%d bloggaajaa tykkää tästä: